Může vás ohrozit nadměrný příjem proteinů... ?

Jíte hodně bílkovin? pokud sportujete tak nejspíš ano.. a hrozí vám z toho nebezpečí? čtěte článek..

Nedávno svět obletěla šokující zpráva: "Mladá žena zemřela v důsledku předávkování proteinem!" Je opravdu něco takového možné a co na to říká věda?

SMRT MEEGAN HEFFORD V mnoha médiích jste se mohli dočíst o případu, kdy sportující žena Meegan Hefford (†25) údajně zemřela z důvodu nadměrné konzumace proteinu. Meegan se připravovala na soutěž ve fitness, což se samozřejmě neobešlo bez přísného jídelníčku bohatého na bílkoviny, které získávala mimo jiné z proteinových koktejlů. Podle bulváru se mladé matce dvou dětí proteiny staly osudnými, jde však o pouhou honbu za senzací, při které média jaksi "zapomněla" zmínit jednu podstatnou věc - žena trpěla poruchou močovinového cyklu. PORUCHA MOČOVINOVÉHO CYKLU A KONZUMACE BÍLKOVIN Jednoduše řečeno - porucha močovinového cyklu je dána geneticky a zahrnuje dysfunkci některých enzymů, podílejících se na detoxikaci dusíku, který je součástí bílkovin, a využití amoniaku pro vytvoření aminokyseliny arginin. V důsledku této poruchy dojde ke vzniku amoniaku v těle a selhání produkce argininu. Existují případy, kdy jedinci prožijí většinu života, aniž by tušili, že mají tuto genetickou vadu. U osob trpících poruchou močovinového cyklu se mohou objevit příznaky jako malátnost, nevolnost nebo duševní poruchy, lidé však většinou hledají příčiny těchto obtíží jinde.

Co se týče vědeckých studií, odhadem poruchou močovinového cyklu trpí 1 osoba z 8 000 - 44 000, reálný počet nemocných ale může být, s ohledem na výše zmíněný problém, vyšší. Zhruba u 50% lidí je tato porucha diagnostikována v dětství a lze ji léčit kombinací stravy s nízkým obsahem bílkovin a léků, které pomáhají detoxikaci amoniaku. Bez detoxikace by mohlo dojít k záchvatům, trvalému neurologickému poškození či smrti. K výraznému zhoršení zdravotního stavu dochází u pacientů s poruchou močovinového cyklu nejčastěji z důvodů jako je infekce, použití vysoké dávky kortikosteroidů, extrémní diety, chirurgické zákroky, přehnaná fyzická aktivita a příjem bílkovin, který zvyšuje koncentraci amoniaku v krvi o více než 25 umol/l nebo vede ke stálé koncentraci amoniaku v krvi vyšší než 100 umol/l.  

Jak zjistit, zda se náhodou i Vás netýká tato porucha? Nejjednodušším způsobem je navštívit lékaře a nechat si udělat genetické testy. JE STRAVA S VYSOKÝM OBSAHEM BÍLKOVIN NEBEZPEČNÁ? Jistě Vás napadla otázka, zda Vám může strava bohatá na bílkoviny nějak uškodit. Pokud jste zdraví, pak nikoliv. Publikované studie ukazují, že častá konzumace potravin s vysokým obsahem bílkovin je u zdravých osob bezpečná. Riziko taková strava může představovat pouze u lidí, trpících určitými chorobami či onemocněními, pak by Vás ale o vhodnosti úpravy jídelníčku měl určitě informovat ošetřující lékař. Jedna z nedávných studií uvádí, že: "Existuje příliš málo důkazů o tom, že by byl vysoký příjem bílkovin pro zdravé jedince nebezpečný." Mimo jiné se také zabývala teoriemi tvrdícími, že strava s vysokým obsahem bílkovin zapříčiňuje slabost kostí. Toto tvrzení bylo na základě výzkumů vyvráceno s tím, že vyšší příjem bílkovin je naopak u zdravého člověka přínosem při mineralizaci kostí a udržování kostní hmoty. Další ze studií provedená na Nova Southeastern University pod dohledem doktora Jose Antonia studovala po dobu 1 roku sportující jedince, kteří konzumovali každý den 3-4,2 násobně vyšší dávku bílkovin, než je obecně doporučována. Nebyl zaznamenán žádný negativní dopad na krevní hodnoty, funkci jater nebo ledvin. [5Bohužel se navzdory mnoha důkazům a studiím budou neustále objevovat "zaručené" zprávy o škodlivosti vyššího příjmu bílkovin, ať už z obyčejné neznalosti této problematiky či ze snahy upoutat pozornost - zkrátka poutavěji zní nadpis "Kulturistka zemřela na předávkování proteinovým koktejlem!" než "Sportující žena zemřela na nediagnostikovanou genetickou poruchu."

Sečteno a podtrženo Nebojte se bílkovin ani proteinových prášků, pokud jste zdraví, nijak Vám jejich konzumace neuškodí. V případě obtíží vždy spolupracujte s lékařem a najděte vhodné řešení, abyste dále mohli jít za svým cílem. 

30.08.2017