Vitamin D? to nejlepší

Znáte vitamin D? že ne? je to ten nejlepší a nejdůležitější vitamin pro fitness a muže jako takové. Zvedá hladinu testosteronu a mnohem více, příjemné čtení

Vitamín D a svalový růst

 

Vitamíny a minerály jsou pro tělo velmi důležité, avšak většinou, nejen cvičící populace, velmi přehlížené. A to je veliká škoda! Pojďme se nyní podívat na vitamín D.

Tato silná látka totiž podporuje svalový růst. Vitamíny mají v těle obvykle ochrannou funkci a podporují všeobecné zdraví. Vitamín C má například antioxidační účinky a brání oxidačnímu poškození biomolekul, jako je DNA.1 Vitamín D je trochu jiný.

Podporuje zdraví jako ostatní vitamíny, ale také hraje aktivní roli při podpoře svalového růstu a síly.  Vitamín D je rozpustný v tuku a funguje jako prohormon - napomáhá mnoha různým procesům, jako je absorpce a metabolizmus vápníku a fosforu, což zlepšuje zdraví kostí.2 Navíc, nízká hladina vitamínu D, tradiční v západním světě, se spojuje s mnohými nemocemi, jako je rakovina a kardiovaskulární choroby. Některé z objemových vlastností vitamínu D se spojují s jeho chemickou strukturou, která je podobná steroidním molekulám, jako je testosteron.

Studie ukázaly, že vitamín D váže androgenní receptor3, čímž nejspíš napodobuje některé objemové vlastností testosteronu. Vitamín D váže a aktivuje receptor vitamínu D, který přímo reguluje expresi stovky genů.4 Některé z nich přímo ovlivňují svalový růst a sílu.

ZVÝŠENÁ HLADINA TESTOSTERONU A ANDROGENNÍCH RECEPTORŮ

Mezi geny regulovanými vitamínem D je několik, u kterých se zdá, že mají vliv na tvorbu testosteronu5 Studie, kterou provedl Wehr a kol.,6 vyšetřovala spojení hladiny vitamínu D a testosteronu u více než 2200 mužů. Tato studie ukázala silné spojení mezi hladinou vitamínu D a testosteronu. Skupina s nejnižší hladinou vitamínu D měla i nejnižší hodnotu testosteronu. Skupina s nejvyšší hladinou vitamínu D naopak nejvyšší. Zajímavé je, že Wehr a kol. zjistili také, že vyšší hladina vitamínu D vedla k nižšímu množství globulinového proteinu vázajícího sexuální hormon (SHBG). Jelikož v krevním řečišti proudí testosteron většinou navázaný na SHBG a jen málo je ho volného a připraveného aktivovat androgenní receptor, schopnost vitamínu D snižovat hladinu SHBG zvýší aktivitu testosteronu. Vitamín D nejenom zvyšuje hladinu testosteronu, ale také zvyšuje jeho efektivitu potlačováním inhibiční funkce SHBG. Jelikož se vitamín D v těle tvoří při vystavení slunečnímu záření, jeho hladina je během roku proměnlivá. Wehr a kol. se potom věnovali této proměnlivosti. Prokázali že vysoká hladina vitamínu D v létě má spojitost se zvýšenou hladinou testosteronu v tomto období. V zimě tomu bylo samozřejmě naopak. Celkově tato studie potvrzuje schopnost vitamínu D zvyšovat hladinu testosteronu.

Dále zdůrazňuje, že pro optimální hladinu testosteronu je třeba přijímat vitamín D i ve stravě, a to zejména v zimních měsících, kdy je jeho přirozená tvorba nejnižší Vědci z holandské společnosti Organext Research dokázali, že vitamín D stimuluje také tvorbu androgenního receptoru izolovaného v kosterním svalstvu. Zvýšení tvorby tohoto receptoru zlepšuje také rozmnožování satelitních svalových buněk, a tvorbu nových vláken, což potenciálně může zvýšit objem svalů. Kromě vlivu vitamínu D na androgenní receptor vědci zjistili, že jeho tvorbu zvyšuje také anabolický steroid nandrolon dekanoát. Kombinace tohoto steroidu a vitamínu D je prudce synergická a urychluje přeměnu satelitních buněk na svalovou tkáň. Tyto výsledky ukazují, že konzumace vitamínu D s anabolickými steroidy by měla být pro svaly extrémně efektivní. Dále víme, že steroidy mají ve větších dávkách silné vedlejší účinky. Při společném braní s vitamínem D by jich pro dobré objemové i silové výsledky měly stačit menší dávky. Celkově by schopnost vitamínu D zvyšovat hladinu testosteronu a androgenního receptoru měla silně stimulovat svalový růst – a to nejenom startováním proliferace satelitních buněk, ale také zvýšením obrátek proteosyntézy ve svalové tkáni – když tedy bereme v úvahu, že testosteron a androgenní receptor pracují společně na její stimulaci. BLOKOVÁNÍ AROMATÁZY

Podle studie od Krishnana a kol.,7 vitamín D znatelně snižuje tvorbu enzymu aromatázy – nejvíce v tukových buňkách. Jelikož aromatáza v tukových buňkách může snižovat hladinu testosteronu, schopnost vitamínu D omezovat její tvorbu bude další zbraní do vašeho arzenálu. Ve výše zmíněné studii dávali myším velké dávky steroidní molekuly androstenedionu, která se díky aromatáze může v těle měnit na molekuly podobné estrogenu estradiol nebo estron. Některým z myší byly také každý den dávány injekce vitamínu D. Myším s vitamínem D oproti skupině bez něj značně poklesla hladina aromatázy, estradiolu i estronu, zejména v tukových buňkách. Vědci v této studii dále dokázali, že vitamín D snižuje hladinu a aktivitu aromatázy také v izolovaných lidských buňkách rakoviny prsu. Tyto buňky mají většinou vysokou tvorbu aromatázy. Toto potvrzuje, že aromatáza by u lidí mohla fungovat stejně jako u myší. Vědci dále zkoumali funkci vitamínu D s inhibitory aromatázy, jako je Arimidex, a to také v izolovaných buňkách rakoviny prsu. Výsledky ukázaly, že vitamín D zlepšuje funkci těchto inhibitorů. Jelikož někteří kulturisté během steroidových cyklů berou inhibitory, aby potlačili konverzi steroidů na estrogen, vitamín D by jim s tímto mohl pomoci, čímž by snížil některé nepříjemné vedlejší účinky steroidů, jako je gynekomastie. Vitamín D má tedy silnou schopnost regulovat tvorbu specifických genů zapojených do svalového růstu. Dále má většina lidí nedostačující hladinu vitamínu D, protože jej nepřijímají ve stravě a netráví dost času na slunci. Vitamín D je potřebným a efektivním suplementem pro sportovce, kulturisty nebo i rekreační cvičence, kterým pomáhá s nabíráním svalů a zvyšováním síly.

27.10.2017